Nieuws - PME, het Pensioenfonds van de Metalektro

Gepubliceerd op 29 mei 2018

Jaarverslag 2017: het vertrouwen van onze deelnemers en pensioengerechtigden is ons veel waard

Het jaar 2017 liet een duidelijke verbetering zien van de financiële situatie van PME. De beleidsdekkingsgraad steeg van 91,8% naar 100,1%. Dit betekent dat er voldoende vermogen is om de pensioenverplichtingen na te komen. Desondanks is dit nog geen reden voor optimisme. Als de stijging niet doorzet en de beleidsdekkingsgraad eind 2019 onder de 104,3% is, zullen de pensioenen in 2020 verlaagd moeten worden.

Op het gebied van maatschappelijk verantwoord beleggen werden belangrijke stappen gemaakt. Van een beleid vooral gericht op het beheersen van risico’s werden eerste voorzichtige resultaten geboekt met het leveren van een positieve bijdrage aan maatschappij en milieu. Het Jaarverslag PME en het Maatschappelijk Verantwoord Beleggen Jaarverslag vormen dit jaar één document.

Eric Uijen, voorzitter uitvoerend bestuur: “Het jaar 2017 liet een mooi herstel zien. Maar we moeten nog verder herstellen om de pensioenen in 2020 niet te hoeven verlagen. Bij alle gelegenheden die wij hebben met deelnemers en gepensioneerden bespreken we dit. Die onzekerheid is geen leuke boodschap, maar zij hebben recht op een eerlijk verhaal. In 2017 werd gestart met de implementatie van het nieuwe beleid maatschappelijk verantwoord beleggen. Met onze beleggingen willen we bijdragen aan een leefbare samenleving.”

De belangrijkste aandachtspunten in 2017:
• De financiële positie en het herstel daarvan
• Eerste resultaten doelstellingen beleid Maatschappelijk Verantwoord Beleggen
• Beheersing van de kosten
• Vergroting van het verandervermogen van PME en uitvoerder MN

Kerncijfers ultimo 2017 ultimo 2016
Beleidsdekkingsgraad 100,1% 91,8%
Actuele dekkingsgraad 101,6%  96,2%
Vermogen  € 46,9 miljard € 44,6 miljard
Rendement 2017  4,7% 10,3%
Kosten pensioenbeheer € 132 per deelnemer  € 133 per deelnemer
Kosten vermogensbeheer
(incl. transactiekosten)
35 basispunten 39 basispunten

Nog twee jaar voor herstel
De beleidsdekkingsgraad ging in 2017 omhoog van 91,8% naar 100,1%. Dat is nog steeds onvoldoende om in 2020 de pensioenen niet te hoeven verlagen. Uiterlijk eind 2019 moet de beleidsdekkingsdekkingsgraad 104,3% zijn. In het eerste kwartaal van 2018 zette de stijgende lijn niet door.

Blijvende aandacht voor kosten
In 2017 werd een stijging voorzien van de kosten van pensioenuitvoering. Door harmonisering en standaardisatie van de processen konden de kosten in 2017 toch nagenoeg gelijk blijven. Het is de verwachting dat deze kosten ook in 2018 op hetzelfde niveau blijven en daarna zullen de kosten voor pensioenuitvoering dalen.

Maatschappelijk Verantwoord Beleggen wordt steeds belangrijker
In plaats van het voornamelijk beheersen van mogelijke negatieve impact van beleggingen, hebben we nu ook doelstellingen geformuleerd waarmee we een positieve impact willen bewerkstelligen. Deze hebben betrekking op het leveren van een bijdrage aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, het reduceren van de CO2-uitstoot binnen de aandelenportefeuille, het doen van investeringen die bijdragen aan energietransitie, toegang tot financiering en betaalbare huisvesting. De eerste resultaten werden zichtbaar in 2017.

Het complete Jaarverslag 2017 inclusief het Maatschappelijk Verantwoord Beleggen Jaarverslag en het Maatschappelijk Verantwoord Beleggen Jaarverslag 2017 (separaat) zijn te vinden op:

Aanmelden PME nieuwsbrief voor werknemers en gepensioneerden

Wilt u op de hoogte worden gehouden van belangrijke pensioeninformatie?
Meld u hier aan voor onze digitale nieuwsbrief.

E-mailadres *
Voorletter(s) *
Tussenvoegsel
Achternaam *
Geslacht
 Man     Vrouw
Bent u deelnemer of ontvangt u een pensioen van ons? *
 Ik ben gepensioneerd     Ik bouw pensioen op
  Ik heb de disclaimer gelezen en ga akkoord met de inhoud daarvan. *
Velden met een * zijn verplicht.

Inschrijven PME nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte worden gehouden van belangrijke pensioeninformatie?
Meld u hier aan voor onze digitale nieuwsbrief.

E-mailadres *
Voorletter(s) *
Tussenvoegsel
Achternaam *
Bedrijfsnaam *
Functie *
Werkgevernummer *
Geslacht *
 Man     Vrouw
Velden met een * zijn verplicht.